Wagner View larger

Mettere in scena Wagner. Opera e regia tra Ottocento e contemporaneità

Online only

Sottoscrizione/Subscription € 100.00

Preordine/Preorder € 30.00

More details

Editor Marco Targa e Marco Brighenti
Year 2019
ISBN

Price 100,00 €

Download full description



The Regietheater has been one of the most debated topics of the last decades by critics, musicologists and opera-goers. For this reason, in 2016 the Richard Wagner Society of Milan decided to organize an important conference on this theme, trying to combine a historical approach with a glance towards the current landscape of our days.

This book presents the results of that conference to the readers: a first part collects essays by eminent musicologists and theater historians and a second part summarizes the roundtable held in the Teatro alla Scala, during which opera directors, singers, critics, conductors and opera managers reported their experience with the staging of Wagner’s operas. The book is mainly in Italian, but with five essays in English. The summary of the contents is available at the following link.
The book can be bought in advance at the price of € 30,00, by 23.12.2018; alternatively, you can subscribe for the sum of € 100,00, which entitles you to a mention in the Tabula Gratulatoria. Remember the book could be a great Christmas gift! In this case you must draw up this form and send it to LIM by email. The recipient of the gift will be notified by LIM Editrice through a postal letter.

Prima Parte

Jean-Jacques Nattiez, Proposta di un quadro teorico per valutare le messinscene wagneriane

Il gesto e l’attore

Maurizio Giani, Wagner regista. Teoria e prassi
Martin Knust, The Stage Gesture of the Wagner Era
Marco Brighenti, “Azioni della musica rese visibili”: i registi contemporanei di fronte alle aporie filosofiche del Wort-Ton-Drama.
Quirino Principe, Il cantante-attore wagneriano tra insidie sceniche e forze cosmiche

Wagner e la regia teatrale

Francesco Ceraolo, La nascita della regia teatrale e l’eredità di Wagner
Marco De Marinis, Wagner e i suoi doppi. L’estetica del Gesamtkunstwerk prima, durante e dopo la regia
Franco Perrelli, Un wagneriano a Stoccolma: Ludvig Josephson e la protoregia

Wagner nel Novecento

Patrick Carnegy, Reinventing Wagner after Hitler
Marco Targa, Due fallimenti di successo alla Scala: il Tristano e Isotta di Appia e il Ring des Nibelungen incompiuto di Ronconi
Jürgen Maehder, The Intellectual Challenge of Staging Wagner: Staging Practice at Bayreuth Festival from Wieland Wagner to Patrice Chéreau
Kii-Ming Lo, Staging Wagner after Chéreau: The Search for Continous Innovation at Bayreuth Festival, 1986-1993

Wagner nel presente e nel futuro

Katherine Syer, Wagner goes Global: production trends in the 21st Century
Roberto Diodato, Wagner e l’opera dell’avvenire

Seconda Parte

Tavola rotonda: Mettere in scena Wagner oggi

Interventi di: Andrea Estero (moderatore); Denis Krief, regista; Albert Dohmen, baritono; Markus Wyler, Dramaturg; Angelo Foletto, critico musicale; Elvio Giudici, critico musicale; Jean-Jacques Nattiez, musicologo; Gaston Fournier-Facio, direttore artistico; Gustav Kuhn direttore d’orchestra e regista; Antonio Cognata, economista dello spettacolo; Almatea Usuelli, psicanalista; Guido Salvetti, musicologo, Relazione conclusiva