Musical Improvisation in the Baroque Era
Editor | Fulvia Morabito |
Series | Brepols – Speculum musicae |
Nr. | 33 |
Size | 210 x 260 mm, pp. XVI+405 |
Year | 2019 |
ISBN | 97503583693 |
Improvisation into Composition
David Chung, French Harpsichord doubles and the Creative Art of the 17th-Century Clavecinistes
Massimiliano Guido, Sounding Theory and Theoretical Notes Bernardo Pasquini’s Pedagogy at the Keyboard: A Case of Composition in Performance?
Javier Lupiañez – Fabrizio Ammetto, Las anotaciones de Pisendel en el Concierto para dos violines RV 507 de Vivaldi: una ventana abierta a la improvisación en la obra del ‘Cura rojo’
Josué Meléndez Peláez, Cadenze per finali: Exuberant and Extended Cadences in the 16th and 17th Centuries
Marina Toffetti, Written Outlines of Improvisation Procedures in Music Publications of the Early 17th Century: The Second (1611-1623) and Third (1615-1623) Book of Concerti By G. Ghizzolo and the Motet Iesu Rex Admirabilis (1625-1627) by G. Frescobaldi
Issues of Performance Practice
Giovanna Barbati , «Il n’exécute jamais la Basse telle qu’elle est écrite»: The Use of Improvisation in Teaching Low Strings
Anthony Pryer, On the Borderlines of Improvisation: Caccini, Monteverdi and the Freedoms of the Performer
Laura Toffetti, «Sostener si può la battuta, etiandio in aria». Testi e contesti per comprendere l’invenzione e la disposizione del discorso musicale nel repertorio strumentale italiano fra Seicento e Settecento
Rudolf Rasch, Improvised Cadenzas in the Cello Sonatas Op. 5 by Francesco Geminiani
Contemporary Treatises, Pedagogical Works, and Aesthetics
Valentina Anzani, Il mito della competizione tra virtuosi: quando Farinelli sfidò Bernacchi (Bologna 1727)
John Lutterman, Re-Creating Historical Improvisatory Solo Practices on the Cello: C. Simpson, F. Niedt, and J. S. Bach on the Pedagogy of Contrapunctis Extemporalis
Francesca Mignogna, Accompagnamento e basso continuo alla chitarra spagnola. Una cartografia della diffusione dei sistemi di notazione stenografici in Italia, Spagna e Francia tra xvi e xvii secolo e loro implicazioni teoriche
Guido Olivieri, Naturalezza o artificio: riflessioni su improvvisazione e virtuosismo italiani in Francia nel Settecento
Neal Zaslaw, «Adagio de Mr. Tartini. Varié de plusieurs façons différentes, très utiles aux personnes qui veulent apprendre à faire des traits sous chaque notte de l’Harmonie…»
The Art of Partimento
Simone Ciolfi, Cantata da camera e arte del partimento in Alessandro Scarlatti. «An Historical Link between Baroque Recitatives and Development Section of the Sonata-Form Movements?»
Marco Pollaci, Two New Sources for the Study of Early Eighteenth-Century Composition and Improvisation
Giorgio Sanguinetti, On the Origin of Partimento: A Recently Discovered Manuscript of Toccate (1695) by Francesco Mancini
Peter van Tour, «Taking a Walk at the Molo»: Partimento and the Improvised Fugue