I Bononcini. Da Modena all'Europa (1666-1747) Visualizza ingrandito

Sotto le ali della «grand’aquila»: L’Euleo festeggiante di Giovanni Bononcini

Autore Federico Lanzellotti
Curatela Marc Vanscheeuwijck
Collana Studi e Saggi
N. 31
Dimensioni 17×24, pp. XIX+372
Anno 2020
ISBN 9788855430272

The serenata L’Euleo festeggiante nel ritorno d’Alessandro Magno dall’Indie was composed by Giovanni Bononcini in honor of the twenty-first birthday of the Hapsburg Emperor Joseph I and performed on August 9th, 1699, in the gardens of the Palazzo della Favorita in Vienna.
This essay analyzes the serenata in light of two of the major sources for the Viennese performance: the anonymous printed libretto (Vienna, S. C. Cosmerovio, 1699), and the manuscript score which is now preserved in the Österreichische Nationalbibliothek di Vienna. The libretto, printed as was usual in Italian and German, contains many details concerning the premiere, such as the names of the composers of the dance music and of the choreographers; it also contains the invaluable engraving made by Johann Ulrich Kraus of the stage set created by Lodovico Burnacini for the occasion. The score — part of the prestigious musical collection of Leopold I, preserved in the imperial Schlafkammerbibliothek — contains important details missing in the libretto and names the ten singers involved, prominent among them the soprano Vincenzo Oliviciani, the tenor Silvio Garghetti, and the prodigious bass Raniero Borrini.
Following an historical / stylistic contextualization of the serenata, and a dramaturgical / musical analysis of the same, some examples will illustrate Bononcini’s compositional characteristics and his vocal and instrumental writing, with particular attention to aspects of timbre and to stylistic-structural dimensions. A coda will offer a first outline of the reception of L’Euleo festeggiante, which was performed in Bologna “for the entertainment of the Nobility” (for which I propose a new date), and which was the subject of a singular transformation into the oratorio La città di Sion festeggiante nel ritorno di Davide dalla valle di Raffaim (Bologna, 1702).

Federico Lanzellotti si è laureato in Discipline della Musica e del Teatro all’Università di Bologna. La tesi di Laurea magistrale, consistente nell’edizione critica della serenata L’Euleo festeggiante nel ritorno d’Alessandro Magno dall’Indie (1699) di Giovanni Bononcini, è stata accolta nell’edizione degli opera omnia di Bononcini curata dalla Fondazione Arcadia di Milano ed è in corso di pubblicazione. Presenta assiduamente le proprie ricerche in convegni nazionali ed internazionali, collabora con la Collezione Tagliavini, con Il Saggiatore musicale e con il Teatro Comunale di Bologna, con il festival «Grandezze e Meraviglie» di Modena e con le etichette discografiche Brilliant e CPO. Diplomato in Pianoforte e specializzato in Tastiere storiche, affianca all’attività musicologica e divulgativa quella concertistica. Sta attualmente svolgendo un dottorato di ricerca in co-tutela tra l’Università di Bologna e l’Universidad Complutense di Madrid con un progetto focalizzato sulla produzione violinistica di Carlo Ambrogio Lonati. 
<federico.lanzellotti@outlook.com>